قائم مقام کمیسیون نظامی چین:

پکن برای حل مناقشات دریای چین جنوبی به خشونت متوسل نمی شود

پکن برای حل مناقشات دریای چین جنوبی به خشونت متوسل نمی شود

دولت پکن با رد اتهام واشنگتن مبنی بر نادیده گرفتن حق کشورهای کوچک آسیایی تاکید کرد که هرگز از ابزار زور و خشونت برای اثبات مالکیت خود بر دریای چین جنوبی استفاده نمی کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از گاردین، افزایش ادعاهای دولت واشنگتن مبنی بر غیرقانونی خواندن پروژه های عمرانی پکن در دریای چین جنوبی و نقض آزادی حق کشتیرانی در این محدوده، واکنش مقامات بلند پایه چین را در پی داشت.

در همین راستا، «فن چانگ لانگ» قائم مقام رئیس کمیسیون مرکزی نظامی چین طی اظهاراتی از عدم تمایل پکن به ایجاد درگیری با دیگر کشورها سخن گفت و اعلام کرد: چین حتی در مواردی که به حق حاکمیت این کشور مربوط باشد به اعمال زور متوسل نمی شود و تا کنون نیز همه تلاش خود را برای پرهیز از درگیری به خرج داده است.

وی در ادامه تاکید کرد: ما به حل مسالمت آمیز مناقشات (ارضی) از راه تعامل مستقیم با کشورهای ذینفع پایبند هستیم تا به این ترتیب امنیت و ثبات منطقه (آسیا- پاسیفیک) حفظ شود.

ناگفته نماند که چین به طور سنتی مالکیت حدود ۹۰ درصد از دریای چین جنوبی را بر عهده دارد حال آنکه کشورهای کوچک تر نظیر فیلیپین، ویتنام، برونئی، مالزی و تایوان هم ادعاهای مشابهی را مطرح می کنند. در این میان، آمریکا با جانبداری غرض ورزانه از ادعاهای مطرح شده از سوی برخی کشورهای واقع در این حوزه آبی به اختلافات موجود دامن می زند حال آنکه چین همواره در خصوص دخالت های نابجای دولت واشنگتن هشدار داده است.

دستیابی به مسیر تجاری که از شرق به سمت دریای چین جنوبی و سپس به اقیانوس هند می رسد، یکی از اولویت های اصلی واشنگتن است و به همین دلیل آمریکا به طور دائم بر حق کشتی رانی آزاد در دریای چین جنوبی تاکید می کند.

هفته گذشته نیز، «فایننشال تایمز» به نقل از یک مقام آمریکایی از آماده شدن کشتی های ایالات متحده برای ورود به محدوده ای معادل ۱۲ مایل دریایی در اطراف جزایر مصنوعی پکن در منطقه مورد مناقشه دریای چین جنوبی خبر داد و ادعا کرد این اقدام در راستای عمل به آزادی حق کشتیرانی صورت می گیرد.

کد خبر 2942348

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha